SMV:Digital er en offentlig støtteordning, der har til formål at styrke digitaliseringen i danske små og mellemstore virksomheder. Programmet er en del af regeringens strategi for at fremme vækst og innovation i erhvervslivet.
Hvad kan tilskuddet bruges til?
SMV:Digital tilbyder økonomisk støtte til små og mellemstore virksomheder, der ønsker hjælp til at afklare deres digitale behov. Med tilskuddet kan I få hjælp til en bred vifte af rådgivningsområder, herunder forberedelsesforløb til ISAE-erklæringer (f.eks. ISAE 3402, ISAE 3000 og GDPR/NIS2), rådgivning og GAP-analyser i forhold til f.eks. NIS2, DORA, GDPR eller andre forhold, som ligger inden for kriterierne.
Tilskuddet kan dække op til 50% af de samlede rådgivningsomkostninger, hvilket gør det til en attraktiv mulighed for virksomheder, der ønsker at tage næste skridt mod en digital fremtid.
Krav til din virksomhed
For at kunne ansøge om tilskud fra SMV:Digital skal din virksomhed opfylde følgende kriterier:
- Have et dansk CVR-nummer og være erhvervsdrivende. Det betyder, at din virksomhed skal være omfattet af enten selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder eller lov om erhvervsdrivende fonde. Det inkluderer alle aktieselskaber og anpartsselskaber.
- Højst 25% af indtægterne må stamme fra offentlige tilskud, bidrag, donationer, medlemskontingenter eller lignende.
- Have mindst 2 fuldtidsansatte (årsværk) i den seneste afsluttede regnskabsperiode.
- Have SMV-status, hvilket indebærer, at virksomheden har maksimalt 249 ansatte og en årlig omsætning på højst 50 mio. euro eller en balance på højst 43 mio. euro.
- Kunne medfinansiere projektet 1:1, hvilket kan ske gennem egne timer (minimum 137 timer á 365 kr./time), kontant betaling eller en kombination af disse.
- Maksimalt have modtaget 300.000 euro (ca. 2 mio. kr.) i de minimis-støtte over de seneste tre regnskabsår, inklusive det indeværende år. Støtten beregnes på koncernniveau.
- Kun have ét aktivt projekt under SMV ad gangen. Hvis din virksomhed tidligere har modtaget tilskud fra SMV, skal det pågældende projekt være afsluttet og afrapporteret, før der kan ansøges om nyt tilskud. Det gælder også, hvis din virksomhed er en del af en virksomhedsgruppe med en overlappende ejerkreds på 25% eller mere.
Sådan ansøger du
- Undersøg, om du kvalificerer til at kunne ansøge.
- Forbered din ansøgning ved at sætte den rette tid af til projektet og få medarbejdere og ledelse med ombord.
- Ansøg via SMV:Digitals online portal fra den 26. august 2024.
Ansøgere kan forvente svar indenfor 6 uger, hvorefter projektet kan igangsættes. Bemærk dog, at der et begrænset antal tilskud til rådighed, og de tildeles efter først-til-mølle-princippet. Vi anbefaler derfor, at du ansøger hurtigst muligt.
Læs mere her: Tilskud til privat rådgivning på 50.000 kr.
Hvordan kan vi hjælpe dig?
Hos Grant Thornton har vi stor erfaring med at rådgive SMV'er om sikkerhedsforhold, og vi har de seneste år rådgivet en del af de virksomheder, som har søgt puljer hos SMV:Digital.
Kontakt Martin Brogaard Nielsen på martin.brogaard.nielsen@dk.gt.com / +45 61310001 for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at udnytte tilskuddet fra SMV:Digital og komme foran i den digitale udvikling.