Væsentlige råd og overvejelser ved virksomhedssalg
Med vores team, som er vant til at samarbejde, får du løst alt omkring virksomhedshandlen, hurtigt, professionelt og effektivt – ét sted. Fra det øjeblik du indleder et samarbejde med os, bliver du en vigtig del af vores hverdag. Vi har fuld forståelse for, at du står over for særdeles vigtige beslutninger.
Gør din virksomhed klar til salg
Man kan afhænde en virksomhed hurtigt, eller man kan salgsoptimere i forskellig grad, før man går i gang med salgsprocessen. Det sidste giver det bedste resultat – faktisk ofte for både sælger og køber. Men det kræver tid, systematisk planlægning og implementering. Til gengæld kan prisen blive langt højere end ved en hurtig salgsproces.
En køber kan aldrig med sikkerhed vide hvad fremtiden bringer, og vil derfor primært se på tidligere resultater. De historiske fakta, som spiller ind i værdiansættelsen, er i langt højere grad relateret til virksomhedens evne til at skabe driftsresultater end virksomhedens egenkapital.
I dag værdiansættes en virksomhed ofte efter, det vi kalder RONOC-principper Det er en forkortelse for ”Return On Net Operating Capital”, som betyder, at investoren ser på, hvor stort et afkast der kan opnås i forhold til den nødvendige kapitalbinding.
Forberedelserne kan være altafgørende. Grundige forberedelser, som for nuværende ejer synes ubetydelige, kan være altafgørende for en køber. De relativt små investeringer i logoer, hjemmesider, oprydning, skiltning osv. er ofte vigtigere for køber end for sælger.
Andre mulige overvejelser i salgsprocessen:
- En forretningsplan med troværdige forventninger.
- Udviklingen i omsætning og driftsresultat.
- Optimering af processer og arbejdsmetoder.
- En ledelse og organisation, som kan drive virksomheden.
- Sælgers overblik og evne til at formidle videre til en køber.
- Systematisk overblik og styr på den regnskabsmæssige side.
- Overvejelser om separat frasalg af ’hvilende’ aktiver såsom bygninger.
- Uafsluttede sager, tvister eller skeletter i skabet.
Salgsprocessens faser
-
Interne overvejelser
- Hvorfor sælge?
- Hvad er tidshorisonten?
- Potentielle køberemner og synergier
- Eventuel hjælp til salgsmodning
-
Salgsprospekt
- Forretningsmodel og organisation
- Forretningsplan
- Prisindikation
-
Salgsindsats
- Vi kontakter køberemner
- Eventuel annoncering på Virksomhedsbørsen/Match Online
-
Indledende forhandlinger
- Prisindikation
- Overtagelsesmodel
- Tidshorisont
-
Fortrolighedsaftale (NDA)
- Før udlevering af fortrolig information
-
Hensigtserklæring
- Provisorisk enighed om pris og betingelser
- Betinget købsaftale
-
Due Diligence
- Vi hjælper med at fremskaffe nødvendig information til køber og dennes rådgivere.
-
Endelig købsaftale
- Gartantikatalog
- Eventuelle klausuler
-
Gennemførelse/closing
- Berigtigelse af købesummen
- Overførelse af ejerskab/ejerbog