Væsentlige råd og overvejelser ved virksomhedshandel
En virksomhedshandel kan være en vanskelig proces, især hvis man aldrig har prøvet det før. I forbindelse med køb af virksomhed er forhandlingsperioden særdeles følsom. Udover virksomhedens pris er der mange personlige aspekter i spil. Der skal ikke mange fejltrin til, før det kan gå galt. Det er derfor vigtigt at sikre sig den rette rådgiver.
Grant Thornton har mange års erfaring fra både små og store transaktioner. Vi ser det som vores opgave at holde købsprocessen på sporet, og vores ekspertteams løser alt omkring virksomhedshandlen hurtigt, professionelt og effektivt.
Strategiske overvejelser
Når man overvejer at købe en virksomhed, kan man aldrig med sikkerhed vide, hvad fremtiden bringer. Derfor værdiansættes der primært efter tidligere resultater. I den vurdering er det afgørende med en grundig analyse, der kan ligge til grund for de historiske resultater og nøje undersøge, hvor stor sandsynligheden er for, at tendenserne kan opretholdes.
Værdiansættelse
Værdiansættelsen af en virksomhed, er i højere grad relateret til virksomhedens evne til at tjene penge end til egenkapitalen. Som køber bør man vurdere afkast imod den samlede kapitalbinding. Hvis du har behov for lån, er en velbeskrevet forretningsmodel med analyser af virksomheden og dens potentiale vigtige; herunder due diligence-dokumentation og en velunderbygget forretningsplan.
Overtagelsesmodeller
Det er ofte muligt at få sælger til at medfinansiere, via earn-out eller med kredit på købesummen. Sælgers medfinansiering kan aflaste risikoen ved virksomhedskøbet, og kan desuden styrke bankernes lyst til at låne penge til virksomhedskøbet, da det giver indtryk af, at sælger har tiltro til virksomheden.
Gør forarbejdet grundigt
Jo bedre forberedt, du er, desto mere succesfuldt kommer du igennem transaktionen. Uden et grundigt forarbejde kan investeringen gå tabt. Med en due diligence-gennemgang laver vi en analyse af virksomheden, dens forpligtelser, kontrakter og regnskaber – en slags ”tilstandsrapport”. Omfanget afhænger af virksomheden, men der bør altid søges kvalificeret hjælp til en due diligence-rapport.
Andre mulige overvejelser i salgsprocessen:
- Muligheder for optimering af processer og omkostninger.
- Eventuelt frasalg af dele af virksomheden efter overtagelse.
- En ledelse og organisation, som kan og vil drive virksomheden.
- Aktiver, samt størrelse og type af gæld der overtages.
- Garantier og tilsikringer fra sælger til minimering af risici.
- Skattemæssige konsekvenser af købet.
- Information til samarbejdspartnere.
- Uafsluttede sager, tvister eller andre skeletter i skabet.
Købsprocessens faser
-
Strategiske overvejelser
- Hvorfor overvejer du at købe?
- Synergi mellem kunder, produkter og organisation
- Finansiering
-
Indledende forhandlinger
- Forventningsafstemning
- Prisindikation
- Overtagelsesmodel
-
Fortrolighedsaftale (NDA)
- Udlevering af uddybende information
- Værdiansættelse af synergier
- Strategisk vurdering
-
Hensigtserklæring
- Bekræftelse af købsinteresse
- Eksklusivitet på overtagelse for køber
- Provisorisk enighed om betingelserne
-
Due diligence
- Regnskabsmæssige og finansielle forhold
- Juridiske forhold
- Afrapportering fra revisor og advokat
-
Endelig købsaftale
- Forhandling af overtagelsespris og -model
- Kunde- konkurrenceklausul for sælger
- Garantikatalog
-
Gennemførelse/closing
- Berigtigelse af købesummen
- Overførelse af ejerskab/ejerbog
- Closing memorandum
-
Opfølgning og integration
- Registrering og opdateringer
- Systemintegration
- Organisatorisk integration/implementering af synergier